2009. október 12., hétfő

Szüreti beszámoló

Örömmel láttam, hogy tegnap este óta 12 vendég olvasta el a blogomat, nagyon örülök neki.
Az imént épp Samunak írtam, aki panaszkodott a kevés termésre. Igaz, kevés a termés, de a minősége szerintem nagyon jó lesz. Én augusztus 30-án szedtem le az Irsait, 17,5- ös cukorfokkal. Nem tudni miért, évek óta nem éri el a 18 fokot, pedig emlékszem, jópár éve volt, hogy 20-21 fokosan szedtük le. Sógorommal beszéltük, hogy tudok szerezni istállóból trágyát, tavasszal adunk az agyagos földnek rendesen, az is számít neki, nem is keveset. Az Irsait műanyag tartályban erjesztettem ki, viszonylag gyorsan, 5 nap alatt kiforrt élesztő nélkül, utána tettem is be 250l-es fahordóba, a maradék 60 l pedig úszófedeles tartályba került. Ez az első év, hogy reduktív technológiával készítek bort. Én amolyan kísérletezős borász vagyok. Idén például fenthagyom az ezerfürtűt kb november elejéig, és készítek belőle egy kései szüretelésű bort.
A Chardonnay-n idén először terméskorlátozást csináltam, tőkénként 1,5-2 kg jött le róla, 20,5 volt a cukor, szintén műanyag tartályban forrt ki+ vettem idén egy 65l-es új tölgyfa hordót, azt is feltöltöttem, ki is gondoltam már neki egy fantázianevet: "BBC" B=barrique , B = Battonage ,
C= Chardonnay
Úgy terveztem december elejéig hagyom rajta a seprőn, amit időnként felkeverek, ettől a battonage. Aztán mehet úszófedeles tartályba, azt mondják sokkal frissebb, gyümölcsösebb marad a bor...na majd meglátjuk, azaz megkóstoljuk:)
Tegnap töltöttem teli a kishordót, de csak furdalt a kíváncsiság az újhordóval kapcsolatban, egy picit töltöttem a még zavaros, kiforrt borból a poharamba, és a megszagolás után csak annyit mondtam: Atya Úr Isten! Valami egészen új illatkavalkád fogadott, a friss pörkölésű fahordó füstössége, az új bor frissessége...azt mondtam magamban: -Ha ez a bor az Ezüsthegyi borfesztiválon nem kap legalább egy ezüstérmet, akkor dombon ülő vadászkutya legyek! :) (csak azért nem írtam aranyat, mert annyira nem vagyok nagyravágyó, sőt még a bronzérem is megtiszteltetés! )
Most szombaton a Kékfrankost szüreteltük, szerencsére az idő is velünk volt. Ezen aztán volt dögivel! 18,5 cukorfoka volt, készítettem 100 l rozét is, annak adtam egy kis fajélesztőt, mert mint mondtam a pincém érzékenyen reagál az időjárásra, vasárnap meg már jött az eső, most szerda-csütörtökre meg a hegyekben havazás várható! Gyerekek, ez kemény! Múlthéten még rövidnadrág-ujjatlan póló, egy héttel később pedig vastag pulóver, esetleg nagykabát.
Holnap folytatom!

4 megjegyzés:

  1. Szia!

    Nem ünneprontásként írom, de a 65 literes hordónak relatíve nagy a felülete a benne tárolt borhoz képest, és vigyázz, mert ha már most érzed benne a füstös ízt, akkor a későbbiekben nagyon fás ízű lehet a borod. Szerintem ne hagyd benne, vedd ki, várd meg, amíg kitisztul, és ha még utána is akarod hordosítani, megteheted.

    RAMBO

    VálaszTörlés
  2. Köszi, hogy szóltál! Ma megvizsgáltam, dátum szerint 1 hónapja van az új hordóban a bor, annyira még nem érezni a fásságot, szerintem pár hétig még érlelem benne, aztán mehet tartályba.

    VálaszTörlés
  3. Azt megkérdezhetem, hogy a hordókat honnan vetted? Új, vagy párszor használtak? Nekem is kellene pár hordó. Thx.

    VálaszTörlés
  4. Sorry, csak most olvastam a kérdésed...Pilisvörösváron van egy gazdabolt, ott árusítanak vadonatúj tölgyfa hordókat 56l-től 250l-ig. Mindegyik közepes pörkölésű(medium), és árban is elfogadható, én 25.000 ft-ért vettem az 56l-est, a 110l-es 29.000 ft volt. Sőt lehet kérni hosszú égetésű(ht) és hybrid kategóriát is, de azokhoz már nagytestű vörösborok kellenek, bordeux-i házasításra.

    VálaszTörlés