2009. október 20., kedd

Merlot rozé

Na kérem, történnek itt a dolgok....
Szombaton elhoztam 1 mázsa merlot, makacs vagyok, rozébort akkor is fogok csinálni(mégha merlóból is...) 18 fokos volt a cukor, a szőlőszemek majd kipattantak a héjból, hiába, ez a múltheti sok csapadék miatt van. Remélem az ezerfürtűm jól viseli, idén (megintcsak kísérletezés címszó alatt) fenthagyom kb december elejéig, csinálok egy kis "spétlézét" (késői szüret). 3 hete 22 fokos volt, kíváncsi vagyok mennyire fog felmenni...
Visszatérve kicsit a rozéra: ugyebár a kékfrankos kb 15 órát ázott a héjon, amikor leszedtem, de már akkor gyanúsan sötét színe volt. Olvastam Pók Tamás egyik cikkjét, azt mondja:
- Olyan tömény a szőlő, hogy már a zúzóból külön kellett választani a lét, mert különben a héj túl erősre szinezi. Még így is lehet, hogy siller lesz belőle...Na, nekem az is lett. A merlót viszont csak 2 órát áztattam héjjon, aztán ment is erjedni a pincébe. Ha kiforr úszófedeles tartályba kerül, idén kipróbálom a reduktív eljárást. A chardonnay-ról ódákat lehet zengeni, ő is műanyag tartályban erjedt ki, és jelenleg is abban pihen. Ma megkóstoltam, némi deriton hatására szépen és hamar letisztult. Illatában fajtajelleges, ízében tele frissesség. Ezidáig nem csináltam még tiszta chardonnay-t, mert van 6 sor ezerfürtű is, mindíg együtt szedtük a kettőt, és mindíg egyben daráltuk le. Idén nem. Idén azt mondtam: történelmet írok :)
A legnagyobb örömöt talán a 2 új tölgyfahordó vásárlása okozta...mondjuk nem nagyok, az egyik 110l, a másik 65. A nagyobban egy tavalyi cab-sav-kékfrankos cuvée pihen, a kisebben pedig a BBC. (Battonage Barrique Chardonnay. Azt vasárnap kóstoltam. Ahogy azt vártam, kellemes füstösség, vajasság, és a chardonnay tipikus jegyei.
Ma nekiálltam a kékfrankos préselésének, nem akartam 2 héig a héjjon hagyni, tavaly-talán a meleg miatt- nem volt erős színe a vörösbornak, inkább csak olyan "piros" . Még édeskés a lé, nem forrt ki teljesen, sőt a hideg miatt épp, hogy csak elkezdte, de majd a pincében lesz ideje kiforrni. Idén úgy látszik ezt is máshogy csinálom.
Végezetül had mondjam el Magyarország egyik legrövidebb pohárköszöntőjét, amitől szüretkor zengett a hegy: "NA! " :) Ez állítólag az egyik ker.tv főzőműsorában volt.
Szóval akkor NA! :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése